web analytics

vezetési gyakorlatok 6.

 

 

Mozdulatok.

  1. Kezek mozgatása. A kezek a felső karokat irányítják, főként a kormányt. Kapcsolgatnak, tekernek, mutogatnak, nyomkodnak.
  2. Lábak mozgatása. A lábak kezelik az alsó karokat, támasztanak ki egy erősebb kanyarban.
  3. Felsőtest mozgatása. A felsőtest olyan, mint egy gömbcsukló. Minden irányba elmozduló, a terheket hordozó ellensúly. Tömegének egyensúlyi áthelyezésével előnyös élettér, rálátás, ébrenlétiidő nyerhető. Dőlések, fékezések, gyorsítások ellensúlyaként is működik.
  4. Fenék mozgatása. A fenék egy érzékelő felület, ennek köszönhetően kapjuk meg a legpotosabb rezgési visszajelzéseket. A rázkódó, dőlő, billegő kocsitest minden ilyen jellegű változását a fenéken keresztűl kapjuk meg. Ha rámegyünk egy kavicsra azt a fenekünkkel érzékeljük a legpontosabban. Egyéb esetben izmainak megfeszítésével vérkerigést tudunk javítani.
  • Fáradtságok.

Fáradtsági állapotok, állomások.

1/Álmosság. Szívesen aludnék egyet.

2/Könnyen csukódik le a szemem. Rövidke időkre belső képek jelennek meg.

3/Bebólint a fejem. A bólintás idejére setétség vagy képhiány áll be.

4/Pillanatokra kihagy a látásom. Nem tudom mi volt az előző pillanatban, nem emlékszem hogyan jutottam el odáig.

5/Pillanatokra elernyed valamelyik végtagom. A végtag mozgást és feszességet irányító rendszer is leállásra készül.

6/Mozgás hiányában ájulás szerű álomba merülés. Agyi kikapcsolás, hosszab rövidebb időkre, időszakokra.

7/Ájulás. Alélás, OFF!

  1. Álmosság. Ásítással kezelhető. Ez a leggyengébb mind közül. Viszonylag sokáig kezelhető ásítozással, azután kezd eldurvulni. Különféle testi mozgásokkal lehet kezelni. Ez még megy az ülésben is. Azután tovább erölködik, ekkor már megállva kell kezelni, külső tornával. Ez már az utolsó szakasz! Innen rohamosan romlik az állapota a vezetőnek. Az álmosság átcsap a fent felsorontak valamelyikébe.
  2. Kimerültség. Fokozatmentes emberenként változó sebességgel mutatkozik meg. Gyakorlatban mindig egy folyamatos telep merüléshez hasonló, kinél elöbb, kinél később, de mindenkinél bekövetkezik! Indulhat lassan, “még hazaérek gondolattal”, aztán később gyorsra fordul a hanyatlás, majd kikapcsol az agy! A kimerültség az agyban végbemenő folyamat, feldolgozási akadályok, nehézségek. Pihentetni elsősorban az agyat kell. Hosszú pihenés szükséges a teljes helyreállításhoz.
  3. Bénultság. A nem mozgás, a meg nem mozdulás pillanatnyi szörnyét hordozza. Urrá lehet rajta lenni, de nehéz és sok ismeret kell hozzá. A beidegzett parancsok lassúsága, ingerületi és válaszidő csökkenés. Későn mozdulok vagy pillanatnyi rángas szerű elernyedés. Szintén agyi hiba. Erőteljesen összeszedett gondolatokkal kezelhető. Összpontosítással, felesleges elemek kikapcsolásával rövid ideig javítható, de nem kerülhető el a pihentetés!
  4. Testi fáradtság. Ez a legkönnyebb, bár veszélye így is van bőven. A vázizomzat hirtelen jelentkező ernyedése következtében fellépő rángások vagy lassú válaszidő a test részéről. Gyengeség, a használt izomcsoportok esetén jelentős veszteséget fejt ki. Vérkeringés gyorsításával, gyorsan és közepesen gyorsan felszívódó ételekkel javítható. Vigyázat kevés étel kell! Az emésztéshez sok oxigén szükséges, álmosságot, fáradtság érzetet tapasztalhatunk! A vérkeringés gyorsításával, a helyi anyagcsere és oxigélfelvétel javul, illetve mozgósítható testi tartalékok hasznáhatók fel.
  5. Lelki fáradtság. Főként érzelmi kiürülés, érzelmi túlterheltség, lelki fájdalom erőszakolja a vezetőt. Kezelhető, de csak a józan ész határáig! Nem “gyógyszerrel”! Feltétlenül gyorsan változó és nagyon kell figyelni a mutatkozó jeleire, arra gyorsan kell megfelelni! Roham szerűen a vezetőre törő nemtörődömség, beleszarok a világba, sírás, zokogás, szipogás,  görcsös testi rángások. Előjeleinél mindig észnél kell lenni. A jelek megmutatkozásánál kiállni a sorból, félre állni!!! Figyelemelvonó torna, erőteljes vérkeringés nagykiterjedésű izomcsoportokban (lovagló állás 10 percig) csökkenti a lelki fájdalmat. A biztonságos hazajutás a cél!!! Otthon aztán lehet tépelődni, kiabálni, kiadni a gőzt, törni, zúzni, sírni, zokogni. Ha túl sokat foglalkozunk a lelki sérelmeinkkel, nem hagyjuk, hogy elmúljon!
  6. Szellemi fáradtság. Az gondolati kifáradás elötti állomás. Lassúság jellemzi, lazaság, nemtörődömség. Bambaság, ötlettelenség, megoldási zavarok, hülye ötletek, hirtelen kitörő vidámság, idétlen viccek. Kezelése nem túl nehéz. Öszintének kell lennünk magunkhoz! Nem hazudhatunk magunknak. A hazugságok elfogadása zavarja a szellemünket, fárasztja azt. Mellőzésével kikönnyíthetjük magunkat! A figyelmi fáradtságok kezelése a pihentetés, elsősorban töltő bevitel. Mindeképen jó érzetet, lelki megnyugvást adó gondolat vagy élmény legyen! Nem kell sok, de kell hogy jóminőségű legyen! Alapvetően a túl sok gondolat, tervezés, megoldás keresés, agyalások, elfelejtettnek hitt gondolati tartalmak háttérfuttatása. Megálláskor gondolati kiürítés, nem gondolni semmire, csak bambulni, bamulni hosszú percekig vagy ameddig kell! Minden időt megér! Biztonságos hazajutás a cél!
  7. Agyi fáradtság. Az agyi fáradtság alattomos, sunyi, hihetetlenül gyorsan csap le!! Kezelése rendkívül nehéz nagyon sok gyakorlást igényel! A ki-be kapcsolásának megakadályozása egy olyanforma cél, amiért mindig megéri küzdeni! Észrevétlen pillanatnyi alvàsok, nem tudom hogyan kerültem ide, nem tudom mik történtek az elöbb, stb. Hirtelen sok víz bevitele (lehetőleg buborékmentes) a vér hígítására. Keringés javító torna (gyorsabb szívverésért), lihegéssel jaró mozgás, főhajtás, nyaki izmok mozgatása gyorsan, kartorna (iskolai megfelelő). A felmelegített izmok (érezhetően meleg, forró) lazítása, nyújtása több teret enged a vérnek, a torna hatásai tovább tartanak. Csoki vagy cukorka mehet be, szájban tartva. Cukrosok tisztában vannak lehetőségeikkel! Ezek a megoldások csak tűzoltó jellegűek és csak a biztonságos hazajutást szolgálják vagy a legközelebni pihenőig való eljutást!
  • Látás gyakorlatok. Ne nézz, láss!
  • Kormány. A kormányt erősen fogjuk az ujjainkkal, de laza testtel ülünk az ülésben.
  • Zavarások.
  1. Külső zavarások. Ha figyelek rá zavar, ha nem akkor nem zavar!
  2. Belső zavarások. Ha figyelek rá zavar, ha nem akkor nem zavar!
  3. Időjárás. Az időjárás figyelése mindig kellően lényeges, hiszen a kocsink kint gurul külső környezetben. Testünk része, annak meghosszabbítása s ennek figyelmen kívül hagyása olyan, mintha nem vennénk ruhát magunkra.

Kormány vagy körmány

  • Kormány. A kormány addig a tied, amíg te fogod. Nem kell állandóan fognod a kormányt, el is engedheted. Nem számít, hiszen így is, úgy is neked kell együtt élned a hibáiddal! Tehát ha fogod a kormányt, úgy kell fognod, hogy azt semmi nem veheti ki a kezedből, amíg te úgy nem döntesz! Csak az ujjaiddal kell fognod, szorítanod, de erősen. A többi izomzatod, csukló, kar, test végig laza, szinte ernyedt.

 

Elmegyakorlatok

  1. Vezetés közbeni. Mindig, minden esetben csak és kizárólag jóra gondolhatsz!!! Semmi rossz, semmi veszély, minden szép, jó, te vagy magad a jó, a tökéletes, aki nem hibázik sosem. Mikor ebben az állapotban vagy, akkor úgy is van ahogy kigondoltad!! Ilyenkor jöhetnek ama szellemi gyakorlatok. Elképzelsz egy nehézkes helyzetet és azonnal kigodolsz rá egy tökéletes megoldást. Nem lehet benne hiba!!! Addig nem engedheted el a gondolatot, amíg nincs rá tökéletes megoldás. Ha megvan vagyis nincs benne hiba (ez nagyon-nagyon lényeges, hogy hiba ne legyen benne!!), akkor azonnal engedd el! Nincs lehetőség késlekedésre. Ilyenkor az agyad elrakja magának és kész. Pár nappal később vedd elő és precízen ismételd meg egy kis különbséggel ugyanazt az elképzelt eseményt, a fentiek szerint. (Pl: gurulsz a kocsiddal és kezdő vagy, félsz egyfajta eseménytől. Mondjuk egy gyerek kiugrik eléd és átgurulsz a fején. Ettől teljesen összeszarod magad. Elképzeled lassan az egész jelenetet, addig a pontig amíg a gyereken átmész. Nagyon fontos hogy gyorsan kijavítsd!! Azonnal ujrakezded de most a gyerek megmenekül, méghozzá általad vagyis te teszel ellene. Még nagyon messziről észreveszed mit tervez és te már akkor lépsz. Kijavítod a hibát mielött az kihatna!!! Precízen megismétled kétszer-háromszor és elengeded. Másnap harmadnap ujra és újra előveszed gyakorolsz de egy kicsit, tényleg kicsit másképp. Odáig elmész ezzel, hogy a gyerek vesz észre téged időben és nincsen baj. Nem is volt sosem!)
  2. Alvás elötti. A fentiekhez hasonlóan mindig, mindent hiba nélkül!!! Tehát vezetsz úton, városban, amerre csak akarsz vagy amerre el tudod képzelni. Lényeg! Teljesen éld bele magad, legyél ott lelkileg teljesen addig míg érzed a szagokat, hallod a hangokat, látsz és érzel mindent. Csak és kizárólag hiba nélkül vagyis hibátlanul képzelegj!!!! Ha becsúszik hiba (valami baleseti esemény, félelmed vagy bármi ami nem a vezetésbe való), addig nem mehetsz tovább a gondolatban, nem alhatsz el míg teljesen, tökéletesen ki nem javítottad!! Ne feledd ki kell javítanod a hibáidat! Bármilyen helyzet lehet, akkor is jó ha először kissé elrugaszkodott. A másik alvós gyakorlat a pihenéssel kapcsolatos. Elalvás elött az aznapi eseményeket törlöd. Vigyázz, mert ez nehéz és sokat kell gyakorolnod, de megéri! Minden olyat mi eszedbe jut töröld. A kitörlés annyiból áll, hogy veszed a képet vagyis az emlékképeket és egyessével előveszed gondolatban, ránézel és kisérletet teszel a teljes eltüntetésére. Erre válaszul az emlék vissza erölteti magát. Akkor vagy sikeres, ha már nem bír visszatérni. A törlés maga bármilyen megoldás lehet, pl. egy sörnyűség vagy valamilyen zaklató emléked van. Előveszed, ránézel és egy hatalmas dínótrex felmorzsolja, szétharapja, tönkrevágja a képet!!! Addig zabálja míg teljesen megeszi! Vagy lehet más pl. egy giga porszívó aminek a belsejét olyanra képzelted el, hogy mindent lezúz. Tetszőleges méretű szívófej választható hozzá, akármilyen szűrővel és nincsen elötte akadály, mindent szart be tud szívni!!! Mindent felemészt! Soha ne nézz bele a belsejébe csak hidd el, hogy bezúzza!!! Soha ne tudd befolyásolni mi zajlik benne. Ha beszívta elveszett és kész! (Nem lényeges, hogy banális, nem lényeges, hogy elrugaszkodott! Úgy tűnhet, hogy komolytalan, de nem az! A lényeg abban van, tudniillik, ha nincsen gondolati képed mert szétzúzódott általad, akkor nem tudsz rá visszaemlékezni sem! Elmélyülni sem tud, befolyással sem bír rád, sem tetteidre!) A másik lehetőség, ha visszaerölködik. A felülírás. Felülírás elött mindig el kell pusztítani a rossz képeket helyére azonnal jó, de semleges képet kell beilleszteni! Semlegest és jót! Pl. valakinek a neve rossz érzetet vált ki belőled vagy az olyan helyre érkezel, ahol rossz emkékek tódulnak fel. Azonnal megindítod a gondolati képek megsemmisítését és helyére készakarva, ráeröltetve beteszel egy hibátlanul jó, teljesen szép, odanemillő semleges képet! Ekkor magadban hangosan kimondod hogy ez mindig is így volt! Gyermeki képek is jók. Lehet virágos mező képe rózsaszínű plüss pónikkal. Nem valós kép kell, hanem számodra hihető! A fentebb leírtak egy elrugaszkodott világba engednek belátást, olyanba, amelyben félelmeink és vágyaink élnek.
  3. Elme felkészítés gyakorlat. Ha olyan céllal közelítünk kocsinkhoz, hogy vezetni fogjuk, akkor kell elkezdeni a felekészülést! Mindig megnézem a kocsim közveltlen környezetét, azután, merre tudok megindulni, van-e akadály elötte, mögötte, oldalt, van-e gyerek, öreg néni, öreg bácsi vagy valami, ami belülről nem látható! Amikor gyakorlott vagy már, midezt úgy fogod tenni, hogy mások nem veszik észre.
  4. Elme levezetés gyakorlat. A levezetés azért kell, mert a kocsinkat elhagyjuk. Egyszercsak. Nem vihetjük mindig magunkkal a járművezetést. A vele járó élményeket igen, de csak a jókat! A rosszakat nem! A rossz élmények kezelése, igen, igen nagyon erőteljesen nehéz feladat! Tehát amikor kiszállunk a kocsiból, elvégezzük az utolsó ellenőrzéseket, akár többször is és azután ha minden jó, elfelejtjük a járművünket. Erőltetni kell az elején. Az elfelejtés abból tevődik ki, ugyanis hagyjuk pihenni agyunknak azon részeit, amelyek eddig segítettek eljutni célunkhoz. Időnként kell csak elővenni, eszünkbe juttatni. Vagyis ahogy szögre akasztottuk a kulcsot vagy zsebre tettük, nincs többé kocsi, nincs többé vezetés.
  5. Beszélgetési elmegyakorlat

Mit tehetek és mit nem tehetek

Nemek

  • Nem ijedthetsz meg! Ha te megijedsz mit csinál a utas?!
  • Nem csukhatod be a szemed! Minek tennéd ezzel nem oldod meg!
  • Nem félhetsz! Ha félsz menj villamossal.
  • Nem hibázhatsz! Ne gyere azzal, hogy tökéletlen vagyok! Ha párod vagy gyereked széttapossa egy tökéletlen, rendben van??! Tehát ne hibázz! Ha még is, olyan korán javítsd ki, hogy ne tudjon kihatni!
  • Nem rángathatod a kormányt! Ha rángatod, a kocsi is rángani fog és akkor megcsúszik. 
  • Nem hirtelenkedhetsz! Ne kapkodj! A gyorsaság nem egyenlő a kapkodással. Nem fogod elöbb vagy jobban megoldani vele.
  • Nem lehetsz rosszul! Hiába erölködsz ezen. Neked kell megtanulnod, fejlesztened magad, hogy tudd mikor állj félre!!
  • Nem sikíthatsz! Miért ijesztenéd meg az utasaid, ők nem tudják megoldani helyetted! Nem?
  • Nem lehetsz felkészületlen! Randira sem felkészületlenül mész vagy vizsgázni? Értse meg mindenki, a járművezetés nem egy szaros érettségi! Itt, élet és halál ura vagy!!!
  • Nincs olyan, hogy nem tudtam! Benne van a szakmádban tudnod kell! Ha nem, tanuld meg. 
  • Nincs olyan, hogy nem láttam! Akkor is számítanod kell rá, ha nem látod!
  • Nincs olyan, hogy nem számítottam rá! Attól még a baj kiteljesedik és ha hibázol, a te lelkeden szárad. Tanulni kell nem kifogásokat gyártani, gyakorolni beszarásig. 
  • Nincs olyan, hogy nem godoltam rá! Amikor járművet vezetsz, akkor nincs más dolgod ebben a szaros életben csak az, hogy jól végezd el a munkád! A vezetés a munkád, az, hogy gondolj rá! Tessék megérteni, nem számít, hogy nem tanították, nem számít, hogy nem voltam ott, nem számít ki mondta! A feleős mindig te vagy, mert senki nem kényszerített a járművezetésre!
  • Nem sírhatsz! Egyenlő a halállal.
  • Nem szívhatsz be. Rohadtúl lassít!
  • Nem piázhatsz be. Kurvára lassít!
  • Nem bulizhatod szét magad. A hangos zene, a tánc, az éjszakázás is mind-mind lassítanak. Nagyonis. Sajna. Hiába nem piáztál!
  • Ne kávézz fáradtság ellen! Torna és víz. Ha mégis, mert rá vagy szokva, sok vizet igyál kevés csoki, kevés kaja. (A sűrű hugyálás ébren tart, de csak addig, amíg pótolod a vizet!)
  • Ne dohányozz fáradtság ellen! Csak egy darabig segít! Itt is jó a sok víz. (Nem savas). Az mindig jó.
  • Nem hallgathatsz másokra! Ha mégis megteszed, az is a te hibád lesz.
  • Nem lehetsz fegyelmezettlen! A fegyelmezettség a gyengéből erőset csinál, a hülyéből értelmest! Akáhogy is van, dícséretes, mert nem hagy bepánikolni!
  • Nem lehetsz figyelmetlen! Amit kihagysz neked nem hiányzik, de másnak életet adja vissza.
  • Nem lehetsz udvariatlan! Az úri viselkedés alapköve! Mert csak a gazdag képes önzetlenül adni!
  • Nem lehetsz önző! Mikor neked kéne a segítség, te is elvárod. Minden tetted egy példa másoknak, akik azt hiszik jobb vagy náluk!
  • Nem lehetsz erőszakos! Mindig van készen erősebb barom, hogy lenyomjon!
  • Nem lehetsz lassú! Bringával sem, nemhogy kocsival.
  • Nem lehetsz bamba! Tiszta, éles elme kell mások hibáinak kezelésére. Rád nézve ezek a legveszélyesebbek!
  • Nem cselekdhetsz lustaságból! Megbosszulja magát!
  • Nem lehetsz annyira fáradt, hogy ne tudd jól megjárni az utad! Ha baleset történik, késni fogsz. Ha meg belebuksz, nem érsz oda!
  • Nem hallgathatsz másokra! Az is a te hibád lesz! Mindenben tied a felelőség!

Igenek

  • A kocsidban te vagy az úr, te döntesz életről és halálról!
  • Minden felelőség a tied, akkor is ha nem te vagy a hibás!
  • Te vagy az, akit nem zavarhat semmi, akit semmi sem zavar!
  • Te tudod kivédeni, elhárítani, kijavítani!
  • Te vagy aki megválasztja, eldönti és mindenben csak és kizárólagosan te és csakis te vagy a felelős!!!
  • Neked kell meggyőződnöd róla!
  • Neked kell ellenőrizned!
  • Tőled várja el a bamba utas a megoldást!
  • Tőled várják el a megoldást!
  • Tőled várják el az alkalmazkodást!
  • Tőled várják el, hogy nyugalmat árassz!
  • Ha te fegyelmezett vagy az utasaidtól is elvárhatod!

Ha egyszer elindultál úgy közlekedj, hogy haza érj! Mások is ezt várják el tőled.

Gyorshajtás.

Teszem azt lecsökkenti a hatóság a sebességet lakotterületen belül 30-ra, abban az esetben mindenki aki eddig megtanulta, megszokta, alkalmazkodott hozzá, elpusztul dühében, mert mindenki gyorshajtó lenne! Jó sokat lehetne büntetni. A gyorsshajtás veszélyes, mert nincsen hozzávaló ember, nincsen hozzávaló út, nincsen hozzávaló gyalogos, nincsen hozzá oktatás! Ezért vezsélyes a gyorshajtás. No meg pénzforrás. Valójában nem a gyorshajtás a gond hanem a felkészületlenség, az oktatás hiánya.

Fények, árnyékok, foltok, homályok

Mozgások. “Mi a tököm az” kérdésekre válaszok. Vezetés közben, amikor halad a jármű, akkor minden mozgónak látszik. Tehát minden mozog! Ami nem mozog vagyis ami nem mozog az a velünk egy irányba haldó, ugyanazon sebességgel, ugyanazon menetvonalon van rajta. Ez azért lényeges, mert gyalogosan ez pont nem így van. Bizonyos helyzetekben teljesen mindegy mi a tököm az, ha a menetvonalamat metszi! Tökre mindegy, hogy egy vattacsomó vagy ember, számolnom kell vele! Miért? Mert nem áll! Természetesen vezetői szemszögből nézve. A látásommal nem látok mást, mint mozgást és nem mozgást, ezzel lefaragva a felesleges figyelést! Nem kell tudnom mi a tököm az, ha egyszer nem metszi a menetvonalamat! Ha metszi akkor első lépésként el kell kerülnöm a valamivel való testi érintkezést! Ebben lépésben még mindig mindegy mi az. Ha nem kerülhető el a testi érintkezés, már bizony tudnom kell mivel érinkezem össze!

Időjáras. Mikor figyeljem? Mindig és állandóan, ha járművet vezetsz.

Zene. Vezetés ütemre, vezetés ütemen kívül.

Tudatbuborék. Egy kiterjesztett tudatállapot, mely buborékszerűen veszi körbe, azaz gömbbe a járművezetőt és utasait.

Sablonok, minták, korlátok.

Megfigyelések

Tájékozódás. Tárgyi, tájéki, területi, térségi.

Tárgyi tájékozódás vagy másként nőelvű tájékozódás egy igen gyakorlatias, nagyon pontosan követhető, megfigyeléseken alapuló sokszor többlet befektetést igénylő megoldás. Kisterületen hatékony, nagyterületen nem hatékony. A tárgyi változásokat csak rendszeres bejárásokkal képes követni. Főként mesterséges környezetben működik nagy hatékonysággal.

Tájéki tájékozódás a táj, természeti környezet rendszeresen imétlődő vagy kirívó tárgyaira támaszkodik. Nagyobb területi belátást igényel az előzőnél, több ismeretanyaggal dolgozik, többlet számítással járó megoldás. Területi tájékozódás egy elterülő kisebb-nagyobb területi sajátosságokat követő megoldás. Jelentősége abban van, hogy nagyban leginkább a még belátható térrészen, térszakaszon belül kiválló.

Térségi tájékozódás az előzőnél nagyobban számol. A beláthatón kívül feltételez és remél-meggyőződik megoldás. A nem belátható tereprészeket képzelet alapján társítja, okszerüen fejteget, lehetőleg kis mozgással közelítő pontosságot használ, majd kisebb igazításokkal egyre pontosítja a tényleges irányzékot. Hálószerüen határoz meg támaszpontokat, tájékozódási mérőpontokat.

Terep

Bukdácsolás. Járművel való teljességet, azonosulást szolgáló gyakorlat. Az azonosulás teszi lehetővé a térérzék kiteljesedését és a gépkocsi embertestként való felfoghatóságát. Rezgés érzékelés-tudatosítás összhangját, billegés-egyensúlyozás összhangját, lejtő-emelkedő érzékelés összhangját.

Térérzék gyakorlatok. Ráközelítés, megközelítés, közepelés, kikerülés keskenyebb irányba.

Idők. Időmérés, időzítés, számolás, számítások.

Elmélyülés. Vezetés meditációban.

Pihenések. Phenési gyakorlatok,

Pihentetés. Álló helyzetű pihentetés azoknak akik hosszú úton vannak, hosszú útra mennek. Akár többnapos akár csak oda-vissza a rokonokhoz, tudniuk kell pihentetni magukat. Jegyezzük meg! Elsősorban az agy fárad ki, ugyanis a legtőbb erőt testünk erőművétől ez kívánja el! A pihentetés alatt tilos a vezetésre gondolni, megtervezni az útvonalat, beszélgetni az aggódó utasokkal! Te nem vagy ott, ahol a kormány forog, így nem érted, nem tudsz rá hatni. Értsük meg az emberek egymás életerejéből is táplálkoznak és bizony leszívják a járművezetőjüket! Olyan alacsony szintű tartalmakat fogadj be amiket ismersz, jól esik, de nem új teljesen, amik melegséget árasztanak szét benned, kellemes, csendes, enyhe pezsgő szerű, kicsit a hidegrázáshoz hasonló érzetet kelt benned. Ne ülj, ne állj egy helyben, mozogj, sétálj, nézelődj a belső emberrel törődj, örülj a kicsinek minden jónak. Ha nem megy még, mert rottyon van a kedved, akkor is legyél úrrá magadon és eröltesd magadra a jót. Engedj neki hagy tegye a dolgát. Ezek a lelki tartalmak csak enyhék legyenek ne kelljen nehezen sokáig emészteni. Lehet kissé banális is. Ha gyerek van kéznél tessék vele beszélgetni nagyon sokat tölt! Indulás elött fél egy órával kezd magad ráhangolni az útra. Mire elindulsz és újra nyeregben leszel, már semmi ne maradjon a feltöltés élményeiből! Ne vidd magaddal a kormány mögé, nem odavaló!!

Feszültség.

Figyelmezés szűkítése. Bizonyos fáradtsági szinten tehető meg. Kifejezetten az unalmas vagy éjszakai vezetéskor, hazafelé és egyedül alkalmazható. Mindennemű felesleges gondolat, kérdés, beszéd, mozgás, figyelmi rendszerek, kikapcsolása vagy melléhelyezése. Olyan zavaró adatok, szellemi tartalmak kizárása, mik egyébként nem okoznak gondot, kiiktatjuk a vezetésből. Ami marad, az a tiszta sorjamentes legalapvetőbb figyelmezési rendszer. Ekkor már csak ketten vagytok, te vagyis a kocsid és az útkígyó! Mások nincsenek. Az út fogy, zabálja a kocsid, könnyű vagy erős, üde, élénk, mindent látsz magad elött, mindent észlelsz, ébren vagy, de csak ti vagytok ketten az út és te a kocsiddal. Ebben az állapotban, amit az elöbb leírtam ,azért lehetséges az éberség, mert tehermentesítetted magad! Nem hallod ha szólnak hozzád, nem válaszolsz ha hallod is. Nem teszel semmi mást, mint a lehető legkevesebbre figyelsz erősen. Így tudsz még gyakorlással, elég hosszú időt nyerned magadnak. Ha kizökkensz akkor baj van, mert hirtelen tele leszel terhekkel és rövid ideig még tart az éberséged, de gyorsan megoszlik, szétoszlik. Vigyázat, innentől a bealvásig nagyon rövid út vezet!!! Kicsit másképp: az elképzelés szerint, olyan ez, mintha egy szűk lyukon mennénk át, ahol kicsi de éles képet kapunk. Ha sokáig így teszünk tudatunk rááll erre és a könnyítettséget arra fogja felhasználni, hogy mondjuk hazajuss. Ezzel élhetsz, de vissza nem élhetsz vele, mert hétszerte bosszulja meg rajtad!!!

Vezetés kéttudatban. Gyakorlatban ez egy gyakorlással elmélyített vezetési tudatot és egy utastudatot jelent. Másképp szólva tudhatsz utas lenni a saját kocsidban és kocsisa is egyszerre. Helyes gyakorlással, sok helyes gyakorlással, olyan mélyek lesznek a vezetési tudati alkalmazásaid, hogy önmaguktól működnek. Lesznek azok, a rejtett részek, melyeket nem látsz majd csak ha baj van és lesznek olyanok melyeket láthatsz működés közben. Ezen a szinten tudod használni az utastudatot. Az utastudat kiépítése lépésről-lépésre megy, annak érdekében, hogy élvezhesd az utazást. Csak utastudattal vezetni nem jó hiszen nem utas vagy a kormány mögött, hanem járművezető!

Gyakorló feladatok.

Sávváltás.

Jobbkézszabály. A jobbra eső, jobbról érkező járműnek van haladási, áthaladási elsősége. Tehát mégegyszer járműnek és nem gépjárműnek! Azaz a bringásnak is! A jobbkézszabály azért van, hogy minden egyenrangú közlekedési helyzetet biztonsággal tudjuk kezelni. Mindegy milyen a helyzet ha egyenrangú akkor a jobbkézszabály érvényesül! Példa: autópályán két balfasz előz téged, aki a középső sávban nyomatod. Az egyik jobbról, a másik balról s egyszerre érnek eléd. Kinek van elsőbbsége? Az ő szempontjukból annak, aki jobbról érkezik abba a sávba, ahol te is vagy. Igaz ugyan, hogy szabálytalan a pasas, de ez mindegy hiszen a sávváltásban egyenrangúak és így a jobbról érkezőnek van elsőbbsége. Másképp mondva a jobbkézszabály nem a szabályszerűség bírálója, hanem a szabályszerűség és elsőségi helyzetek eldöntője. Tessék bevésni nem számít, hogy szabályos vagy ilyen helyzetben az utasod kapja az első pofont, legyen az a párod vagy a haverod, gyereked. Balfaszokkal mindig kell számolnod!

Tükör nézet.

Mikor és hogyan nézzek a tükörbe, mit lássak benne. Kezdésnek meg kell szoktatnod az agyat, hogy ezt tegye. Kezd egy húsz másodperces gyakorlással. Húsz másodpercenként belenézel a tükrökbe. Mit látsz? Mond ki hangosan vagy magadban a látott képet. Pl. Egy motoros, egy milyen tipusú, színü jármű, hány van mögötted 1-8-ig. Bele pillantasz, ami nem lehet több mint néhány század másodperc. A képet amit láttal már a lelki szemeid elött tartva mondod ki. Egy hosszú gyakorlási időszak után már nem kell hangosan kimondanod, elég ha a gondolataidban tartod. Miért nézel hátra? Mert így tudsz alkalmazkodni a mögöttes forgalomhoz. Fékezékor mindig nézz bele a középső tukörbe!! Ha lassul a forgalom akkor is! Kellhet ugyanakkor, hogy a szélsőket is nézd. Sávváltáskor mindig a középső érintésével nézd meg annak az oldalnak a tükrét amelyik oldara sávot váltasz. Ha nincs vagy nem látható a középső ükorben semmi úgy a szélsőkre támaszkodj. Figyeld meg ki vagy kik követnek, elelmezd mosgásukat, sebességüket, jegyezd meg mit, hogyan tesznek. Autópályán a legjobb barátod a tükröd, becsüld meg! Nagyon sokat kell figyelned a tükreidet, mert itt bizony nagy sebességgel haladnak a járművek. Előzni csak úgy vagy képes pályán ha ismered a tükrök tartalmát. A tükrökből kell kiolvasni minden tartalmat, sebességet, irányt, távolságot, a járművek veszélyességi rangjait és a visszatérést is a tükrökre támaszkodva végzed! Ha valaki előzni akar téged a tükörből látod szándékát vagy ha elrontja azt is. A tükröket jól kell beállítani! A középső a főtükör ha van, ha nincs akkor a bal oldali. A jobb tükör kevésbé használt ugyan, de értékes, hiszen miatta nem kell állandóan forgolódni. Beállítása a következő: a belső tükör úgy legyen beállítva, hogy egyetlen pillantással használható legyen, de testmozgással, illetve fej mozgatással nagyobb teret láthass be! A bal oldali tükröt úgy kell beállítani, hogy a tükör jobb alsó részében egy pici látható legyen a kocsi oldalrészéből, akkor mikor teljesen kényelmesen ülsz az ülésben. Tehát a bal tükör is egyetlen pillantással használható legyen! A fej vagy test mozgatásakor nagyobb teret is be tudsz látni. A tükröknek vannak holttereik, olyan részek amik nem láthatóak benne! Ezt feltétlen tartsd észben, mert ha nem teszed , megtéveszt!!! Testhelyzetedből való kimozdulással (hajolgatás, kiemelkedés, összehúzódás) változtathatod meg a tükröben látható képet. Ezekkel a mozdulatokkal nagyobb teret látsz, csökkenhet a holttér vagy előnyös, mikor előzől, sávot váltasz. A jobb oldali tükröt előzés utáni visszatéréskor, sávváltáskor, vontatáskor, leállákor használod.

Ha jobbra mozdul a kocsi a jobb tükörbe nézel, a középső érintésével. Ha balr mozdul a kocsi, a bal tükröt használod. Mindig minden esetben először belenézel, majd a látott képet kell összevetned a forgalmi helyzettel. A tökör képei sokszor nem elegendőek, ezért oldalra is kell nézned. Ezek azért kellenek, mert a tükrök holttereit így tudod kiváltani. A forgalmi helyzetek folyamatos figyelésével egy szaggatot állandó képet kapsz a mögöttes és oldalsó forgalomról. A térlátás gyakorlattal fejlődik az oldallátásod is így állandóan eröködés nélkül fogod látni az oldalsó forgalmat. Kis mértékben ugyan de csökkenni fog a tükrök okozta holttér is.

Jelzések

Irányjelző

Irányjelző használata sok esetben megtévesztő lehet. A professzionális járművezetési gyakorlatban ilyennek nincsen helye. Azonban tájékozódás szempontjából mégis kell tudni merre kíván haladni közlekedőtársunk. A haladó járművek kerekei gurulnak. A kanyarodó járművek első kerekei a kanyarodás irányának megfelelően kifordulnak helyükről. Ebből a kettőből pontos és megbízható képet kaphatunk társunk szándékát illetően. Párhuzamos közlekedésű úton, ahol minden gyorsan történik, jellemzően nem használnak irányjelzőt vagy ha mégis legfeljebb egy felvillanás az egész és már sávot váltott a fickó! No akkor hogyan tudjam mi fog történni körülöttem? Mi az a biztos támpont ilyenkor amit ha figyelni tudok, nem fogok hibázni? Az egyik ilyen dolog a sebesség! Pontosabban a sebességkülönbség! Ugyebár a sajátommal tisztában vagyok, hiszen tudom mérni és látom az eredményét a változást amit okoz. Ehhez fogok viszonyítani, ez lesz a mérőpontom. A sebesség laza összefüggésben van az iránnyal, hiszen csak akkor számít, hogy merre megy az illető ha az elérhetne bennünket. Ennek megítélése kevesebb mint egy pillanat. Így jutottunk el ahhoz a ponthoz hogy érdekel-e vagy nem érdekel bennünket egy másik jármű mozgása. Ebből kiindulva már sokkal könnyebb a dolgunk, mivel ha ránk nincsen hatással mozgása, nem foglalkozunk vele. A sebesség viszont döntő. Ugyanis ha teszem azt úgy vált sávot, ahogyan nem kéne és elérne bennünket, akkor elegendő a két kocsi közül az egyiknek megváltoztatni a sebességét, hogy elkerüljük az ütközést!

Féklámpa

A féklápa tájékozatást hivatott adni az elöttünk haladó fékezési szándékáról. Azonban sok esetben ez is megtévesztő, mert nem fékez, hanem csak világít a féklámpa. Tehát ez sem biztos és így nem támaszkodhatunk rá! A féklámpakapcsoló már akkor bekapcsolja a féklámpát mikor a fékerő még nem hat a kerekekre. Ezt nevezik fék készenléti helyzetnek. Megtévesztő, hamis fékezési, lassulási szándékot mutat. Természetesen ott van a követésitávolság, aminek feladata a biztonságosság! Egy ilyen megtévesztő helyzettel sokat veszíthetünk például mikor előzni kívánunk, ugyanis ebben a helyzetben megközelítjük az elöttünk haladót vagyis a kötelező követési távolságot nem tartjuk be! Nem számít tehát, hogy ég-e a féklámpa vagy nem, hiszen a saját vezetési helyzetünkből adódóan pontosan kiszámítható az elöttünk haladó szándéka! Ha a két kocsi között csökken a távolság, akkor két dolog lehetséges vagy én gyorsítok, amiről ugyebár tudnék vagy a másik lassít. Ha másik lassít a távolság időbeni változásából pontosan kiszámítható a lassulása is!!! Vagyis nem kell látnom a féklámpát, hiszen biztosabb eszközöm van erre! Mindamellett meg kell jegyezni balesethez közeli esetben teljesen becsap a féklámpa! Ha fékezés nélkül áll meg az elöttem haladó??? Mit ér a féklámpa figyelése? Semmit!!! Csak és kizárólag a távolságra támaszkodva vagyok képes felmérni helyzetem! Nem is beszélve, hogy ilyen helyzetben mi másra kell figyelnem. A vezetési minták által nyerhető jó megoldás ezekre a történésekre, hiszen erre készülnek. 

Minden leírt betű működő és igaz, de nem mindenkinek!

 

Darrhajabusa

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien